søndag 18. april 2010

IKT og tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er noe alle elever i norsk skole har rett på, men det betyr ikke at all opplæring induvidualiseres. Det skal tas tilstrekkelig hensyn til den enkelte elevs erfaring og bakgrunn når læringsarbeidet tilrettelegges (Lyngsnes og Rismark, 2007: 159). Elever med lese og skrivevansker er en kategori som kommer inn under dette. Lese og skrivevansker er en generell betegnelse som omfatter alle grader og former for vansker på området. Problemene kan være til stede i ulik grad og form, fra svære læreproblemer til smårusk. For å legge til rette for denne gruppen finnes det mye programvare som er tilgjengelig.

IKT kan i denne sammenhengen være som en integrator for elevene, hvis en finner de riktige verktøyene. Disse verktøyene bør være av en slik art at de gir læremuligheter, gir samarbeidsmuligheter og som kan være med å gi litt status for denne gruppen av elever.

Et verktøy jeg synes virker interessant er Mobil Reader. Mobil Reader er en gruppe programvare som gjør en vanlig mobiltelefon om til en lesemaskin ved hjelp av OCR og syntetisk tale. Mobil Reader leveres som Reader for personer med lesevansker. Brukeren tar et bilde av en trykt tekst. Deretter vil OCR - programmet gjenkjenne teksten som til slutt vil bli lest opp av talesyntesen. Samtidig kan teksten vises på mobiltelefonens skjerm. Skjermen uthever da hvert ord synkront med at talen leser dem.

Elever som brukere denne metoden kan høre på fagtekster ved alle anledninger uten at andre reagerer. Det er vanskelig å se forskjellen på om noen hører på musikk eller andre ting når de bruker mobil og høretelefoner. Dette gjør at elever kan nyttegjøre seg et slikt hjelpemidl uten at det blir synlig for omverdenen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar