søndag 18. april 2010

Barn og ungs digitale arena

Ungdommene som vokser opp i dag er den første generasjonen som har hatt tilgang til ulike medier i hele sin oppvekst. Derfor kalles denne generasjonen for "Sesam generasjonen" (Tønnesen, 2007: 11). For å få ungdommene til å bruke den kompetansen som de har opparbeidet seg innenfor digitale medier for å tilegne seg kunnskap, stiller det større krav til skolene og lærerne at de legger tilrette for at dette kan skje. Lærerne må prøve å legge tirette for at elevene kan ta i bruk den kompetansen de har innenfor de digitale mediene. Ungdommen bruker digitale medier i stor grad og de er bevisste at deres ferdigheter innen digitale medier er meningstyrt, aktiverende, ungdommen er hverandres læremestre, den er mobil og global (Tønnesen, 2007: 157).

I leksjonen er det omtalt flere digitale verktøy som ser ut til å kunne fungere godt i undervisningssammenheng. Det er et program jeg syntes så interessant ut og det er"Geotagging". Dette er et program som jeg ser elevene kan ha god nytte av i flere fag. Jeg underviser en del i naturfag og ser et stort potensiale i å bruke programmet i dette faget. "Geotagging er plassering av bilder på de geografisk riktige stedene. Ved å bruke dette verktøyet når en driver med innsamling av materiale fra ekskursjoner kan elevene legge inn de ulike funnstedene på kartet som de har over området. Den kan også brukes til å dokumentere ulike naturtyper og elevene kan lage et lokalt kart for bruk i naturfagen. Skolen kan sette dette i et større perspektiv og bruke det som materiale for å følge utviklingen i området. Er det planter som forsvinner eller dukker det opp nye planter .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar