Plagiering av tekster er nok en utfordring for skolene. Selv arbeider jeg på ungdomstrinnet og opplever at plagiering er mest utbredt ved skriving av fagtekster. Jeg er svært opptatt av at elevene ikke kopierer teksten, men kun bruker den for å finne opplysninger. Elevene viser stor forståelse for at de ikke bare kan kopiere en tekst, skrive navnet sitt under og levere den som eget arbeid.
Når det gjelder skjønnlitterære tekster er det mye som ligger på nettet og det er lett å forstå at noen elever kan bli fristet til å levere en slik tekst som sin egen. De fleste elevene er nok klar over hvilket nivå de er på innenfor tekstskaping og de forstår at læreren blir mistenksom på en tekst som ikke samsvarer med tidligere skriving. Nå har jeg ikke så veldig stor erfaring med dette, men jeg har på følelsen at dette er et større problem på videregående skole og på høyskolenivå, hvor mer av arbeidet gjøres på selvstendig basis. Disse elevene burde vite at det de gjør blir karakterisert som juks.
Utfordringen for skolene vil være å bevisstgjøre elevene på at plagiering av andres arbeid strider mot åndsverkloven. Videre tror jeg det er viktig at skolene har rutiner for å avsløre plagiering og gjøre elevene oppmerksomme på disse rutinene. Dette tror jeg vil virke avskrekkende på de fleste elevene og de vil bestrebe seg på å lage egne tekster.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar