Det er lett å forstå at ungdommen fenges av de nye kommunikasjonsmediene som dukker opp. Utvikling av internettsteder som tilfredsstiller de fleste ungdommers behov, har vært enorm. Det har i de senere åra kommet mange sosiale web-baserte internettsider som ungdommen har tatt i bruk med en gang. Websamfunnene utvikler seg raskt, noe som gjør at undommene beveger seg mellom de ulike nettstedene over kort tid. Ungdommene er gjerne medlem i flere nettsamfunn samtidig, og de oppdaterer seg fortløpende i takt med endringene på sidene. Både som lærer og foreldre burde en være medlem i disse samfunnene, slik at en har kunnskap om hva dette innebærer.
Sosial web blir definert som en plass for produksjon, deling av informasjon og medieinnhold på internett og hvor brukerne er mottakere og leverandører av det som ligger ute (Horntvedt, 2008) I dagens skole hvor det er fokus på multimodale tekster, er internett et viktig redskap. På internett kan elevene finne ulike former for multimodale tekster, det være seg videoer, reklame, bilde med tekst m.m. Når det gjelder sosial web kan en se dette som et viktig redskap for å trene lesing og skriving. I tillegg er dette kanskje den største sosialiseringsarenaen for ungdom i dag. Det å kunne bli kjent med folk fra andre steder i landet og kanskje utlandet, vil for mange ungdommer være både spennende og lærerikt. Å være en del av et slikt samfunn er nok til hjelp for mange. Det er ikke alle som har vennekretsen fysisk rundt seg. For disse vil et medlemskap i et nettsamfunn være en positiv måte å nå andre på.
I mange nettsamfunn er det innført aldersgrenser, noe som bidrar til å utestenge mange fra å delta. Det å ta i bruk slike sosialeweb sider i skolesammenheng må da utøves med forsiktighet. Som ny bruker av slike medier må en sette seg bedre inn i de mulighetene hvert enkelt nettsamfunn har. Det er viktig i skolesammenheng at både elever og lærer må føle seg trygge for at de ikke kan bli misbrukt. Jeg har gjennom denne leksjonen blitt oppmerksom på at det er mange ulike typer nettsamfunn som kan brukes. Noen av dem har jeg meldt meg inn i, men jeg ser at jeg må modnes og bli litt bedre kjent med dem, før jeg kan bli en mer aktiv bruker.
Facebook:
Facebook er et nettsamfunn som er svært populært og hvor det meste av ungdommen i dag er medlemmer. Mange voksne er også medlem i Facebook. Den er belagt med aldersgrense, men det viser seg at det er lett å jukse seg til tilgang. Dette er et greit medie for å holde kontakten med folk du sjelden treffer, men de fleste bruker den nok mer som en "hva gjør jeg nå"-side, og det syns ikke jeg er like interessant.
MSN:
Msn er en grei side for å snakke med personer i en roligere setting. Denne siden synes jeg er greiere å bruke når du skal kommunisere med noen. Jeg registrerer at ungdommen velger msn som verktøy når de skal chatte, fremfor andre nettsamfunn. Dette tror jeg har sammenheng med brukervennlighet.
D&B:
I D&B måtte vi i en øvingsoppgave i studiet registrere oss som medlemmer. Jeg ser at dette kan være et nyttig område for å utveksle tips og ideer mellom lærerne. Her ligger det utrolig mange konkrete tips til undervisningen, og lærerne diskuterer ulike problemstillinger fra hverdagen. Det er relativt oversiktlig å lete seg fram i samfunnet, og jeg ser at jeg kommer til å benytte meg av dette når jeg søker tips og svar på noe helt konkret. Samtidig appelerer nettsamfunnet til at vi ikke bare deltar som brukere, men også som delere av relevant stoff for lærere.
mandag 25. januar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar